Goei advies

Je gaat het misschien raar vinden, maar ik lees al eens graag een ‘zelfhulpboek’. Niet dat ik zwaar malcontent ben met mezelf, maar er is altijd ruimte voor verbetering, toch? Anyway, het leek me wel een tof idee om een paar adviezen en inzichten die ik doorheen de jaren heb opgepikt, te delen.

Soms moet je dingen tegen je goesting doen.

Geleerd van Mel Robbins. Iedereen wil vanalles, iedereen heeft dromen, en toch zijn er zoveel mensen die niet het leven leiden dat ze willen. Mel bedacht de 5 seconden regel (niet die waarbij je jezelf toestaat om te eten van de grond) en heeft me doen inzien dat, wanneer je je doelen wil bereiken, soms dingen tegen je zin moet doen. Sporten, bijvoorbeeld. Nooit zin in, maar ik ben achteraf altijd blij dat ik het toch gedaan heb.

If you do what you always did, you get what you always had. Soms eens uit je comfort zone komen en jezelf een push geven om dingen te doen, het werkt echt om dichter bij je doelen te komen.

De weegschaal is dikke zever.

Al enkele jaren ben ik ge├»nteresseerd in gezonde voeding, sport, … Ik ben bijlange nog niet waar ik zou willen zijn, maar mijn uiteindelijke doel is wel om van mijn buikje af te raken en sterker te worden.

Ik sta nog steeds dagelijks op de weegschaal, maar ik weet heel goed dat dat eigenlijk zinloos is. Zo viel ik sinds begin dit jaar een drietal kilo af, maar we eten wekelijks frieten, ik drink al eens graag een glas wijn,… Die drie kilo? Dat zijn een deel spieren die ik – dankzij verplichte platte rust – ben kwijt geraakt.

Als ik morgen opnieuw mag beginnen met mijn krachttraining, weet je dan wat de weegschaal gaat doen? Stijgen, zoals compleet normaal is, maar wel wreed slecht voor je motivatie, als je niet beseft dat dat getal eigenlijk compleet overbodig is. Op instagram staan foto’s genoeg van mensen die er duidelijker slanker uitzien, en toch meer wegen dan daarvoor. Spieren wegen nu eenmaal meer (en zijn zowat het enige waar je zelf impact op hebt, dus laat die cardio achterwege en begin met gewichten!).

Adem.

De beste remedie tegen stress? Ademen, meer bepaald hartcoherentie. Ik bespaar je de volledige uitleg, maar drie keer per dag gedurende drie minuten ademen volgens een bepaald ritme (3 seconden in, 1 seconde houden en 6 seconden uit) heeft gigantisch veel voordelen. Dat en bewegen, zeker als je zittend werk hebt.

Mediteer

Na lang twijfelen, heb ik me begin dit jaar de Headspace app aangeschaft. Ondertussen heb ik meer dan 50 dagen na elkaar gemediteerd. Wat helemaal niet zo zweverig is als het klinkt en soms ook maar 3 minuten duurt, naargelang hoeveel tijd je er aan wil spenderen.

Ik kocht de app met korting en omdat ik de module rond pijn wilde proberen. Mijn pijn is er nog altijd (al zit ze op een andere plaats dan toen ik startte), maar ik merk wel dat ik rustiger ben, of zo. Als ik vroeger ergens op een bepaald uur moest zijn, dan zat ik in de auto te stressen omdat het weer eens rood was, er een taffelaar voor me reed,… Nu denk ik heel dikwijls ‘je bent onderweg, aan het verkeer kan je niks doen, het is uit uw handen’. (En ik kom zelden ergens te laat.)

Wat is het beste advies dat jij al hoorde? Kan je me nog een goed boek aanraden? Je weet wat te doen!

Geef een reactie

Sluit Menu