De 5 supplementen die ik gebruik om mijn gezondheid te boosten

Ik vind het vaak vervelend om toe te moeten geven, maar mijn huisapotheek is rijkelijk gevuld met pijnstillers. Ibuprofen, paracetamol, tramadol,… Voor elk pijntje is er wel een pilletje. Nu ben ik er totaal niet anti-pijnstilling, maar het stoort me toch ook wel dat ik er (met momenten) zo afhankelijk van ben. Om dat te voorkomen gebruik ik al een hele tijd natuurlijke supplementen, waar ik je graag wat meer over vertel.

Magnesium

Dit neem ik vooral voor mijn schouders. Magnesium heeft een ontspannende werking en kan een invloed hebben op spierkrampen, gespannen spieren (dubbelcheck!), maar ook vermoeidheid, slapeloosheid, stress,… Het schijnt beter te zijn om dit ongeveer een half uur voor het slapen gaan in te nemen, wat ik dan ook doe. Sinds ik het gebruik, heb ik toch een stuk minder last van mijn trapezius. Hij staat nog steeds enorm gespannen, maar ik moet er minder vaak een pijnstiller voor innemen. Momenteel gebruik ik Metarelax.

Vitamine D

Telkens ik mijn bloed laat controleren bij de huisarts, heb ik een tekort aan vitamine D. Die is belangrijk voor je weerstand, maar ook voor je botten, spieren en gewrichten. Laat dat nu net de dingen zijn waar ik wel eens last van heb 🙂 Elke ochtend neem ik een tabletje.

Gember

Ik wist al lang dat gember ontstekingsremmend werkt, maar vond de smaak te scherp om in ‘grote’ hoeveelheden te gaan gebruiken. Toen ik het in capsulevorm ontdekte, twijfelde ik dan ook niet om het in huis te halen. Het is goed voor je spijsvertering en kan (bij regelmatig gebruik) spierpijnen en en gewrichtsontstekingen verzachten. Ik probeer het dagelijks in te nemen, maar zeker wanneer ik een verkoudheid voel opkomen.

Kurkuma

Dit neem ik zelf nog niet, maar ik ben wel van plan het binnenkort te gaan gebruiken. De voordelen lijken erg op die van gember. Ik vond nog in geen enkele winkel échte kurkuma (enkel de poedervorm), maar er bestaan eveneens capsules van. Let er bij aankoop wel op dat er ook peper aan toegevoegd is: dit zou helpen bij de opname van de kurkuma.

Cafeïne

Misschien eentje die je niet in het lijstje had verwacht, maar wist je dat cafeïne helpt bij de werking van paracetamol en ibuprofen? Veel fabrikanten voegen deze stof al toe aan hun pijnstillers, maar voor de zekerheid drink ik zelf ook nog een (extra) kopje koffie wanneer ik toch naar een pijnstiller moet grijpen. (Elk excuus is goed, toch? 😉 )

Disclaimer

Belangrijk om weten: ik ben totaal niet medisch geschoold! Wil je één van deze supplementen ook gaan gebruiken, vraag dan vooraf zeker advies aan je arts! Sommige van deze producten kunnen immers de werking van je reguliere medicijnen beïnvloeden en dat wil je natuurlijk niet.

Geef een reactie

Sluit Menu