Waarom ik al 70 dagen mediteer (en vind dat jij dat ook moet doen).

Ik heb het de laatste tijd regelmatig laten vallen: ik ben zware fan van Headspace. Ik had er al vaak over gelezen bij Kelly en toen er voor de zoveelste keer een kortingsactie gaande was, heb ik mij een jaarabonnement aangeschaft (44 euro voor 12 maanden, ik heb ooit al geld uitgegeven aan zottere dingen…). Nog geen seconde spijt van gehad. Meer zelfs, ik zal je vertellen waarom ik vind dat iedereen dit zou moeten doen.

Headspace is een app ontwikkeld door Andy Puddicombe, een voormalig monnik en iemand met een enorm aangename stem om naar te luisteren. Je hoort gewoon dat hij er zelf plezier in heeft om de sessies in te spreken, en alleen dat al heeft een ontspannend effect.
De app heeft verschillende mogelijkheden:
– een sessie die tot een cursus behoort. De cursussen zijn er over verschillende onderwerpen: ik ben nu bezig met die over pijn, balans en geluk/vrolijkheid (happiness). De cursussen duren meerdere dagen en de sessies duren minstens 10 minuten. Langer kan ook, dat kies je zelf.
dagelijkse meditatie: elke dag staat er een nieuwe sessie klaar. Het onderwerp is elke dag anders, en de sessie duurt minstens 3 minuten. Vandaag was het bijvoorbeeld “sitting with the mind”.
single meditations: bijvoorbeeld over angst, conflict, luisteren naar anderen, … Deze verschillen van de dagelijkse meditaties omdat je het onderwerp hier zelf kan kiezen al naargelang je behoefte op dat moment.
slaap: begeleide visualisaties die je helpen om in slaap te vallen.
– …

Na elke sessie krijg je nog een quote, die samenvat waarover het ging.

Ik had de gratis versie al een tijdje op mijn gsm staan, maar maakte er om één of andere reden nooit écht tijd voor. Het feit dat ik er nu voor betaalde (ook al was het weinig, zeker als je de prijs per dag of week zou berekenen), motiveert me wel om er mee door te gaan. Bovendien krijg je na elke sessie een tellertje te zien met het aantal minuten dat je al mediteerde én hoe groot je streak is. Hoeveel dagen na elkaar je dus mediteerde. Ik zit vandaag op 70 dagen en ik wil niet dat mijn tellertje terug op 0 komt te staan.

Zal het me lukken om tot 365 te geraken?

Van nature uit ben ik een piekeraar. Ik maak me zorgen over de zotste dingen, hou enorm hard vast aan dingen uit het verleden (tot in het absurde toe, ik zou bij wijze van spreken nog kunnen wakker liggen om een futiliteit die gebeurde toen ik in het eerste leerjaar zat..),… Moest je mijn gedachtegang kunnen volgen, het zou enorm vermoeiend zijn (het ‘toeval’ wil dat ik ook bijna altijd moe ben..). Is dat gebeterd na 10 weken mediteren? Niet echt, ik stress en pieker nog altijd veel. Maar ik besef ook dat het weinig zin heeft en op één of andere manier kan ik de dingen (meestal) beter los laten. Andy heeft het vaak over de blauwe lucht en hoe die eigenlijk altijd aanwezig is, zelfs tijdens de grootste storm, en dat beeld probeer ik me te herinneren als het stormt in mijn hoofd. Ik veroordeel mezelf minder, ben liever voor mezelf (wat echt nodig was). Ik voel nu meer dat het oké is om te zijn wie ik ben.

Toen ik de app aankocht had ik nog heel veel last van mijn schouder en het is heel gek, maar als ik er “op mediteerde” verdween die pijn soms. Ik heb het programma nog niet afgerond, maar heb ondertussen wel geleerd dat pijn ook maar tijdelijk is, en dat het meestal maar om een klein deel van je lichaam gaat. Ik probeer nu sneller om de dingen in perspectief te zetten.

Mediteren is eigenlijk echt heel simpel. Er is geen goede of foute manier om het te doen, en de ene dag zal het je beter afgaan dan de andere. Er zijn drie basiscursussen inbegrepen in de app (waarvan de eerste gratis is) waarin je stap voor stap begeleid wordt. (Maar enkel met de eerste kom je al een heel eind!)
Het is ook helemaal niet zweverig. De voordelen van meditatie of mindfulness zijn al lang bewezen, maar toch kijken mensen soms raar op als je zegt dat je mediteert.
Gaandeweg ga ik proberen om het mijn jongens ook aan te leren. Er zit overigens een module in voor kinderen, maar gezien die in het Engels is, lukt dat voor hen nog niet. (De hele app is in het Engels trouwens, als je daar niet zo vlot mee bent, is dit helaas niet voor jou.)

We leven in een wereld waarin het vanzelfsprekend is dat je naar de dokter gaat als je fysieke klachten hebt. Maar wanneer het in je hoofd even niet gaat, is het veel lastiger om dat bespreekbaar te maken. Maar waarom zouden we niet voor onszelf zorgen?
Ik ben er echt van overtuigd dat elke dag even tijd maken voor jezelf, even goed ademen en op de pauze knop drukken, zo veel voordelen heeft. En eigenlijk heb je daar zelfs geen app voor nodig.

Mediteer jij? Heb je er baat bij? Of wat houd je tegen om er mee te beginnen?

Geef een reactie

Sluit Menu