4 dingen die je voor je gezondheid kan doen wanneer je niet mag sporten

Begin dit jaar begon ik vol goede moed aan de 12 week BBG Challenge. Ken je Kayla Itsines en haar trainingsprogramma? Zoek ‘r maar eens op via Instagram, je kan er de meest motiverende voor en na foto’s vinden die je ooit al gezien hebt. Wel elk jaar start zij dus een challenge waarbij iedereen op hetzelfde moment met haar programma start. Kwestie dat je elkaar wat kan motiveren. En ik ging meedoen…

Nog voor het einde van de tweede week kreeg ik ineens last van enorme pijn in mijn heup. Niet lang daarna werd ik door mijn huisarts tot twee weken platte rust verplicht. Weg motivatie, weg sixpack die ik nu anders zeker zou gehad hebben. (Ahem!)

Natuurlijk heb ik een tijdje gemokt en gezeurd omdat ik niet meer mocht sporten en ik de vooruitgang die ik al geboekt had, zou verliezen. Aan de andere kant wist ik ook wel dat ik naar mijn lichaam moest luisteren en het geen zin had om te blijven pushen. For all I know kwam het door mijn intensieve trainingen dat mijn heup er mee ophield. Wie zal het zeggen. Maar het is niet omdat je niet mag sporten, dat je niks voor je gezondheid kan doen.

  1. Drink voldoende water. Mik op minstens 1,5 liter per dag, en liefst zelfs nog iets meer. Als je zoals mij bent, ga je dan wel veel naar het toilet moeten, maar in de meeste gevallen is een beetje beweging zelfs positief.
  2. Mediteer. Je moet rusten en hebt dus tijd genoeg om even écht tot rust te komen. De voordelen van meditatie zijn ondertussen ruimschoots bewezen (o.a. beter immuunsysteem, betere slaap, minder kans op depressie,…) en het is helemaal niet zo zweverig als je zou denken. Ik gebruik de (betalende versie van de) Headspace app en kan die alleen maar aanraden. Twijfel je of zit je krap bij kas? Ze hebben ook een gratis programma dat je vrij kan uitproberen. Of probeer een gratis app zoals Calm (deels ook betalend), Insight Timer, … Er zijn er voldoende!
  3. Probeer zo gezond mogelijk te eten. Ik was gestart met de BBG challenge omdat ik sterker wilde worden (want dat is goed voor mijn rug), maar stiekem ook wel omdat ik hoopte op zo’n spectaculaire voor en na foto (en er dus slanker wilde uitzien). Ik had gerust in de koekenkast kunnen vliegen terwijl ik thuis was, maar in plaats daarvan heb ik net heel erg op mijn eten gelet, waardoor ik alsnog gewicht verloor. You can’t outrun a bad diet. Als je gewicht wil verliezen, is je calorie-inname hét belangrijkste aandachtspunt. Je mag sporten zoveel je wil, als je slecht blijft eten, ga je niet afvallen. En ja, natuurlijk heb ik ook af en toe gesnoept. Maar telkens ik mezelf aan iets tegoed doe, probeer ik er heel bewust van te genieten. Ik zal nooit met een zak chips in de zetel gaan zitten, wel met een potje (portie controle!).
  4. Omring jezelf met leuke dingen. Ik vond het aanvankelijk heel lastig om thuis te moeten blijven, het was druk op mijn werk, er was al een collega ziek, … Maar de dingen zijn zoals ze zijn en het heeft weinig zin om er aan te blijven vast houden. In plaats daarvan heb ik mezelf verwend met een lang, warm bad. Keek ik eindelijk die serie op Netflix uit. Genoot ik er van om zomaar een dutje te doen tijdens de middag. Noem maar op! (En stiekem heb ik wel een beetje van thuis uit gewerkt.)
  5. Lees de bijsluiters van je medicatie. Ik had heel veel last van tintelingen in mijn benen, armen, soms zelfs mijn onderrug,… Heb ik aan de dokter verteld en daardoor verwees ze me door voor diverse onderzoeken. ZES (!!) weken later lees ik de bijsluiter van één van de pijnstillers die ik voorgeschreven had gekregen, eentje die goed werkte bij zenuwpijn (waar ik volgens twee artsen last van had). Bleek dat één van de bijwerkingen het krijgen van tintelingen was. I kid you not. Ik kan je dus alleen maar aanraden om de bijsluiters er even op na te lezen, als je ergens last van hebt of jezelf anders voelt (depressieve gevoelens en prikkelbaarheid waren ook bijwerkingen waar ik last van had). Ook al kan je misschien niet stoppen met de medicatie, het kan je wel helpen te begrijpen waarom je iets voelt, en je kan het bespreken met je arts, die je misschien een alternatief medicijn kan voorstellen.

Heb jij ook al eens moeten rusten terwijl je eigenlijk niet wilde? Wat deed jij om de dagen draaglijk te maken?

Dit was blog 15/40 van 40 Dagen Bloggen. Aantal skipdagen: 2.

Deze post heeft 2 reacties

  1. Goed bezig! Ikzelf sport al een tijdje 2 keer per dag met een personal coach, maar zoals je zegt, voeding is zeer belangrijk, maar daar heb ik soms geen karakter genoeg voor vrees ik.

    1. Ik ook niet altijd hoor. Om de zoveel dagen heb ik wel eens een dipje en gaat het even mis, maar langzaam maar zeker komen we er wel!

Geef een reactie

Sluit Menu