Mijn digitale bullet journal

De meeste onder jullie zijn ondertussen wel al bekend met het systeem van de Bullet Journal. Je neemt een schriftje, maakt een index en je kan beginnen plannen. De bedenker omschrijft het zelf als een analoog systeem in een digitaal tijdperk.

Ik ben zelf zot van schriftjes en gebruik ondertussen al een tijdje een bujo voor mijn privé zaken. Op mijn werk had ik er uiteraard ook eentje gemaakt, maar om één of andere reden werkte het daar niet. Gaandeweg dokterde ik een ander – digitaal – systeem uit waar ik nu toch al enkele maanden deugd van heb. Ik hoor je al zeggen: als het digitaal is dan is het geen bujo en je hebt deels gelijk, maar je zal zien dat er toch gelijkenissen zijn.

Een groot deel van mijn werk is onvoorspelbaar: doorheen de dag komen er regelmatig vragen binnen die we vrijwel meteen beantwoorden. Daarnaast zijn er heel wat taken die wekelijks, maandelijks of per trimester terugkeren. Om niks te vergeten heb je dus of een olifantengeheugen, of een goed systeem nodig. Ik heb kinderen en slaap al vier jaar slecht, dus ik heb het laatste.

Hoe begin je eraan?

Het opzetten van je dibujo (digitale bujo ?) is vrij simpel: je maakt een digitale agenda aan en je bent klaar om te starten. Wij werken met Outlook en onze agenda’s zijn gedeeld, dus ik maakte een nieuwe agenda aan die enkel voor mij zichtbaar is. Hierin maak ik per dag “afspraken”, zijnde mijn to do’s voor die dag. Is een taak afgewerkt, dan geef ik die een groen kleurtje. Kwam ik er niet aan toe of wacht ik nog op bijkomende informatie om iets te kunnen afwerken? Met een paar muisklikken verzet ik de taak naar een datum in de toekomst.Wegens privacy redenen kan ik mijn werk-bujo niet tonen. Ter vervanging maakte ik er eentje voor mijn blog voor deze week:

digitale bujo bulletjournal

Zoals je ziet, neem ik het niet nauw met de uren. Ik plan de dingen gewoon onder elkaar in en kies daarna wat ik eerst aanpak. Via de kleurcodes zie ik meteen wat nog moet gebeuren (de blauwe), wat in orde is (groen) en waar ik nog niet mee verder kan (oranje).

Niets dan voordelen!

  • Extra informatie kan je eenvoudigweg bij de taak ingeven (gewoon open klikken). Zo kopieer je makkelijk info uit een mail, of geef je jezelf nog wat uitleg voor later. To do’s met extra uitleg, kan je vb. aanduiden met een *, zo zie je in je overzicht meteen dat je even moet doorklikken.
  • De taken die je op regelmatige basis doet, hoef je maar 1 keer in te stellen. Als je er meteen voor zorgt dat je het terugkeerpatroon goed ingeeft, heb je er nadien geen omzien meer naar. Gedaan met elke maand hetzelfde opschrijven!
  • Het afvinken van een to do geeft ZO VEEL VOLDOENING! Héérlijk!

Werken jullie met een to do lijst? Of beschikken jullie wel over een olifantengeheugen? ?

Geef een reactie

Sluit Menu